Economie

Nu ook Daimler officieel verdacht in dieselschandaal

Drie jaar later is het dieselschandaal nog steeds niet uitgedoofd. Integendeel, het vuur slaat naar steeds meer bedrijven over. Nu wordt ook Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, officieel verdacht van het gebruik van frauduleuze software om uitstoottests te manipuleren. De Duitse fabrikant moet van de Duitse wegautoriteit KBA zo snel mogelijk 774.000 dieselauto’s terugroepen, waarvan ruim 200.000 in Duitsland. Het gaat onder meer om het Mercedes-busje Vito en auto’s in de C-klasse.

Daimler is na Volkswagen de tweede Duitse autofabrikant die betrapt wordt op het gebruik van ‘sjoemelsoftware’, computercode die de motor onder laboratoriumomstandigheden schoner laat rijden dan op de weg.

De vaststelling van het KBA is extra pijnlijk voor de fabrikant uit Stuttgart. Bestuursvoorzitter Dieter Zetsche heeft altijd glashard ontkend dat Daimler fraudeert, alhoewel hij de laatste maanden soms wel toegaf dat er „iets” niet helemaal goed was gegaan.

De vaststelling is ook pijnlijk voor de Duitse auto-industrie in het geheel. Die kan niet langer doen alsof het dieselschandaal een geïsoleerd Volkswagen-probleem is, veroorzaakt door een stel losgeslagen ingenieurs in Wolfsburg.

Die woordvoeringslijn – we wisten echt niet wat ze daar allemaal op de werkvloer deden – die Volkswagen lang hanteerde, wordt sowieso onhoudbaar. Deze week werd bekend dat ook Audi-topman Rupert Stadler persoonlijk verdacht wordt.

Stikstofoxiden

Het dieselschandaal draait om stikstofoxiden. Die komen uit de uitlaat van dieselauto’s en zijn schadelijk voor de gezondheid. Jaarlijks sterven er in Europa zo’n 75.000 mensen voortijdig aan, berekende de Europese milieudienst. Dieselauto’s zijn een belangrijke leverancier van die stikstofoxiden.

Met de juiste technieken zijn stikstofoxiden makkelijk uit het uitlaatgas te halen. Maar de software die Volkswagen gebruikte, en dus blijkbaar ook Daimler, zet op de weg die schoonmaaksystemen uit. Dat scheelt de gebruiker de aanschaf van dure vloeistoffen waar die systemen op werken. De fabrikant hoeft maar een klein tankje onder de motorkap te plaatsen, wat ruimte bespaart.

Volgens de Duitse krant Bild am Sonntag zou Daimler vijf soorten switches hebben geprogrammeerd om onopgemerkt die schoonmaaksystemen uit te kunnen zetten. Onder druk van de strenge Duitse minister van Verkeer Andreas Scheuer zou Daimler hebben opgebiecht dat 774.000 auto’s een software-update nodig hebben om die switches eruit te halen, maar het is niet zeker of dit alle betrokken auto’s zijn. In tegenstelling tot Volkswagen blijft Daimler ontkennen dat de gebruikte software illegaal is.

De actie van het KBA tegen Daimler komt niet uit de lucht vallen. De fabrikant wordt al jaren verdacht van dezelfde misstappen als Volkswagen, in de VS en in Duitsland.

Begin 2016 vroeg de Amerikaanse Environmental Protection Agency bij Daimler de resultaten van uitstoottests van dieselmodellen op. Op exact dezelfde manier begon ook het Volkswagenschandaal. In datzelfde voorjaar riep het Amerikaanse advocatenkantoor Hagens Berman eigenaren van Mercedessen op om mee te doen met een groepsgeding tegen Daimler.

Lees ook: VS kijken naar uitstoot Mercedes