Entertainment

Op Tefaf merken ze een strengere keuring

De VIP-opening van de dertigste Tefaf Maastricht was donderdag nog geen half uur bezig, toen Bernard de Grunne zijn stand al bijna uitverkocht. Tien jaar, zegt de Brusselse handelaar in tribale kunst, had hij gewerkt aan een tentoonstelling met oude beelden van de Sepik, een volk dat woont langs de gelijknamige rivier in Papoea Nieuw-Guinea. Veertien van die beelden had hij bijeen gekregen. In zijn stand ligt een berg van de prachtige catalogus waarin hij de houten beeldjes heeft beschreven.

Een matineuze bezoeker van de kunst- en antiekbeurs zocht er meteen elf uit. „Sommige mensen weten wat ze willen”, zegt De Grunne met een lach. En nu? De stand opnieuw inrichten? Nee, zegt de Belg. „Meer dan dit heb ik niet bij me.”

Voor het eerst hadden verzamelaars met een VIP-pas twee uur het rijk alleen op Tefaf. Om twaalf uur opende de beurs voor ‘gewone’ genodigden; tegen vijf uur ’s middags had het MECC iets weg van de Albert Cuyp-markt op zaterdagmiddag. Al liepen de bezoekers in Maastricht met fingerfood en glazen wijn in de hand tussen de kunstwerken.

Keuring

Negentien uur voor de opening werd er nog luid gevloekt op de beursvloer. Na de keuring troffen veel beursdeelnemers lege plekken aan in hun stands. Je hoorde dat er heel wat getimmerd moest worden, zegt een handelaar. „Meer dan in andere jaren.”

Ook andere beursdeelnemers laten weten dat ze het gevoel hebben dat de 175 keurmeesters strenger hebben gekeurd op echtheid, toeschrijving en kwaliteit van werken dan in voorgaande jaren. Hun oordeel is onverbiddelijk, herinrichting van de stand is dan onontkoombaar.

Lees ook: Kunnen kunstkopers vertrouwen op Tefaf?